Model osobowości DISC
Zachowania wszystkich ludzi można podzielić na 4 grupy. Każda z tych grup ma określone cechy charakteru, zdefiniowane wzorce zachowania i komunikowania się. Każdą z tych grup motywuje co innego i w inny sposób dąży do zaspokojenia swoich potrzeb. Te różnice usystematyzowane zostały w modelu osobowości DISC jako 4 typy osobowości, które mają różne style zachowania.
Zostały one zidentyfikowane przez psychologa Williama Moultona Marstona w latach 20. XX wieku. Te cztery typy osobowości to Dominujący 🔴 (D), Wpływowy 🟡 (I), Stały 🟢 (S) i Sumienny 🔵 (C). Skrót DISC pochodzi od pierwszych liter angielskich nazw tych czterech typów.
Testy oparte na metodologii DISC są powszechnie używane w dziedzinie rozwoju osobistego, zarządzania zespołem, rekrutacji, rozwoju liderów i komunikacji interpersonalnej.
Poznaj swój typ osobowości DISC i naucz się rozpoznawać typy osobowości innych osób w Twoim otoczeniu. Możesz wykorzystać tę wiedzę by lepiej komunikować się z ludźmi. Budować lepsze relacje i działać efektywniej. We wszystkich obszarach swojego życia!
4 typy osobowości DISC w skrócie
Wysokie D - Dominujący 🔴
Jest pewny siebie, lubi przejmować inicjatywę i podejmować decyzje. Zawsze działa szybko, lubi zmiany, nastawiony na cel i efekty. Jest bezpośredni w swojej komunikacji. Zorientowany na zadania i cele.
Wysokie I - Wpływowy 🟡
Optymistyczny, pełen pozytywnej energii. Jest bardzo otwarty i towarzyski, łatwo nawiązuje relacje. Entuzjastycznie nastawiony do wszystkich i wszystkiego. Szybki, spontaniczny, nie lubi rutyny. Zorientowany na ludzi i nowe doświadczenia.
Wysokie S - Stały 🟢
Bardzo ceni sobie relacje, jest wspierający i lojalny. Żyje w niespiesznym tempie, cierpliwy, cichy, spokojny, zorganizowany i skuteczny. Nie lubi zmian, lubi to co zna, unika konfliktów. Zorientowany na ludzi i ustalone schematy.
Wysokie C - Sumienny 🔵
Perfekcjonista, realista, wrażliwy, zorganizowany. Zamknięty w sobie, komunikuje się poprzez fakty, zadaje wiele pytań. Ceni jakość, dokładnie analizuje, działa powoli. Zorientowany na zadania i procedury.
Gdzie możesz w praktyce wykorzystać DISC?
Znajomość typów osobowości DISC możesz wykorzystać w wielu obszarach:
DISC pomaga zrozumieć innych, lepiej komunikować się, szybciej budować relacje i skuteczniej współpracować. Warto wykorzystywać tę wiedzę w praktyce!
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdzić co w swoim życiu mogłabyś Ty usprawnić dzięki znajomości DISC? Zapraszam do kontaktu! Porozmawiamy i razem ocenimy czy DISC może Ci pomóc.
kontakt@justynaskubis.pl, tel. +48 601 362 860
Czym różni się test DISC od testu DISC D3?
Wykorzystując metaforę góry lodowej, DISC pokazuje nam tylko to co widoczne nad wodą. To co da się zaobserwować: preferowany styl komunikacji, relacji, zachowania w sytuacjach kryzysowych, tempo działania i podejmowania decyzji. DISC D3 pokazuje to co ukryte, niewidoczne a mające istotny wpływ na nasze postępowanie.
DISC D3 odpowiada na pytanie dlaczego dwie osoby o takim samym typie osobowości DISC podejmują różne decyzje, różnie się angażują, osiągają różne wyniki.
Każdy poziom testu DISC D3 bada co innego
DISC - Mówi o tym jaki jest preferowany styl zachowania badanego. Diagnozuje również typowe zachowanie danej osoby w sytuacji naturalnej oraz pod presją. Pokazuje poziom decyzyjności, analitycznego myślenia, reakcję na zmianę, odporność na stres, organizację pracy. Jego mocne strony oraz wartości jakie wnosi do zespołu.
TEAMS - Wyjaśnia jak osoba myśli o pracy, postrzega obowiązki oraz w jakie role lubi wchodzić współpracując zespołowo. Ujawnia mocne strony na poziomie: oddziaływania, kierowania, prowadzenia procesu i relacyjności.
VALUES - Ujawnia system wartości stanowiących kryteria decyzji. Czym się kieruje osoba podejmując decyzję. Wartości odpowiadają na pytania: na czym się koncentruje? Jaką przyjmuje perspektywę? Jaki ma cel? Czego się boi? Jaki styl pracy przyjmuje? Te wartości mają olbrzymi wpływ na wyniki osiągane w pracy zespołowej.
BAI - Odsłania jakie są największe motywatory wewnętrzne, dzięki którym dana osoba osiąga sukces. Czego poszukuje w życiu, jakich warunków potrzebuje, aby czuć wewnętrzną satysfakcję z pracy?